#Impactstories

Hoe Closure OV-chipkaart volledig ontzorgt in het overlijdensproces.
josefien ov-chipkaart
OV-chipkaart in Nederland
13.5 miljoen + gebruikers
2.5 miljard transacties / jaar

Vrijwel iedereen in Nederland beschikt tegenwoordig over een OV-chipkaart. Met de OV-chipkaart kunnen mensen betalen in het Openbaar Vervoer (OV). Een groot aantal mensen denkt nog steeds dat de OV-chipkaart van een vervoerder is, maar dat is niet het geval. Het bedrijf Translink zit achter de OV-chipkaart. Translink maakt de kaart, geeft de kaart uit, verzorgt de serviceverlening en verwerkt de ongeveer 2,5 miljard reis- en financiële transacties die jaarlijks met OV-chipkaarten worden gedaan.

Maatschappelijke rol

Aangezien er in Nederland ruim 15.3 miljoen actieve OV-chipkaarten in de omloop zijn, heeft Translink een groot netwerk aan gebruikers. Helaas betekent dit ook dat ze regelmatig te maken krijgen met gebruikers die overlijden en een account bij OV-chipkaart achterlaten. Vanwege het verantwoordelijkheidsgevoel en de maatschappelijke rol van Translink, hebben ze gekozen voor een samenwerking met Closure. Met deze samenwerking heeft Translink als voornaamste doel om de nabestaanden binnen hun organisatie zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Voor de samenwerking met Closure

Voorheen kon een OV-chipkaartaccount van een overleden persoon alleen via een formulier worden beëindigd. Een nabestaande moest dan een formulier printen, het formulier invullen, de OV-chipkaart en een kopie van de akte van overlijden bijvoegen, alle documenten in een envelop doen en versturen. Oftewel, een omslachtig en langdurig proces dat niet uiterst klantvriendelijk was, terwijl Translink klantvriendelijk juist hoog heeft zitten. Ze voelden zich dan ook gelijk verbonden met Closure. Dit was voor Translink dé manier om de administratieve rompslomp voor nabestaanden weg te nemen en de klantvriendelijkheid te verhogen.

Einde aan de administratieve rompslomp

Closure is dat extra stukje dienstverlening dat Translink wilt meegeven aan nabestaanden, aangezien zij het al moeilijk genoeg hebben. Daarnaast zien ze Closure als manier om nabestaanden te helpen herinneren dat wanneer zij zelf ook ooit wijzigingen willen aanbrengen aan hun OV-chipkaartaccount, ze zonder te veel administratieve rompslomp door Translink zullen worden bijgestaan. Door de samenwerking met Closure is Translink nu in staat om nabestaanden zo goed mogelijk van dienst te zijn bij de afwikkeling van een OV-chipkaartaccount van een overleden persoon. Translink heeft door de dienst van Closure de klantvriendelijkheid kunnen verhogen en een einde kunnen maken aan de administratieve rompslomp.

"Allesomvattend is Closure dat extra stukje dienstverlening dat wij willen meegeven aan nabestaanden. Zij hebben het al moeilijk genoeg."
Jokelien Vles
Adviseur reizigerscommunicatie @ Translink
"Het OV is van iedereen en als Translink hebben we een grote maatschappelijke rol. Zodoende voelen wij ons verantwoordelijk om ook nabestaanden zo goed mogelijk van dienst te zijn."
Jokelien Vles
Adviseur reizigerscommunicatie @ Translink
Closure B.V. / Stationsplein 45 - Ruimte A7.209 / 3013AM Rotterdam KVK: 70792828 © Closure 2023. Alle rechten voorbehouden.

Closure heeft voor het melden van het overlijden bij financiële dienstverleners een licentie van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).